امروز

یکشنبه, ۲۸ دی , ۱۳۹۹

  ساعت

۰۱:۲۱ قبل از ظهر


5efad17201de0_5efad17201de3

نمایندگان مجلس یازدهم بار دیگر طرحی را برای اجرای عدالت و بهره‌مندی اشخاص نیازمند از یارانه بنزینی کلید زدند.

 حدود دو سال  پیش بود که اتاق بازرگانی با تهیه و ارسال طرحی به دولت خواستار تعلق گرفتن یارانه بنزین و پرداخت یارانه ۲۵۰ هزار تومانی به خانوارها شد. در آن زمان، مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفته بود که ما در گذشته به هر خودرو ۶۰ لیتر بنزین با نرخ یارانه‌ای می‌دادیم؛ اما اکنون به جای ۶۰ لیتر بنزین، می‌توانیم یارانه ۲۵۰ هزار تومانی نقدی برای حمل و نقل با استفاده از ساز و کار کارتی که یارانه نقدی به آن واریز می‌شود، به هر خانوار پرداخت کنیم یعنی به جای اینکه بنزین را به هر خودرو دهیم، به خانوار بدهیم.

نکته مهم درباره پرداخت یارانه بنزین، شیوه توزیع آن است، چرا که  در روش فعلی، افراد ثروتمند نسبت به قشرهای متوسط و ضعیف جامعه از یارانه سوخت بیشتری برخوردار هستند و نکته ناعادلانه آن این است که هر چقدر فردی پولدارتر و در دهک بالای درآمدی باشد، مصرف بنزینش هم بیشتر است.

 در آذر ۹۷ خبرهایی از تهیه و تدوین طرحی در مرکز پژوهش‌ها به گوش رسید که طبق آن یارانه بنزین به تمام ایرانی‌های دارای کد ملی تعلق می‌گیرد.

احمدامیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس، در مجلس دهم طرحی ارائه کرد که به موجب آن دولت موظف بود به هر ایرانی دارای کد ملی ۲۴ لیتر بنزین به طور ماهانه به کارت سوخت سرپرست خانوار اختصاص دهد و مصرف خارج از سهمیه براساس ۹۰ درصد فوب خلیج فارس محاسبه شود، اما این طرح بنابر دلایلی نتوانست اکثریت رأی نمایندگان را به دست آورد.

حال نمایندگان مجلس یازدهم بار دیگر طرح «سهمیه بندی بنزین سرانه خانوار» را به منظور اجرای عدالت و بهره‌مندی اشخاص نیازمند از یارانه بنزینی کلید زده‌اند، اگرچه برخی کارشناسان  معتقدند که چنین طرحی زمینه ساز ایجاد رانت و بازار سیاه می‌‎شود و حتی در ادامه مشکلات امنیتی و اقتصادی به بار می‌آورد، اما وکلای مردم معتقدند که این طرح عدالت را به نوعی در جامعه برقرار خواهد ساخت و حتی اگر فردی خودرو نداشته باشد می‌تواند با واگذاری و فروش آن درآمدی کسب کند.

 

مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم در گفت‌وگو با با اشاره به طرح مجلس برای ارائه سهمیه بنزین به خانوارها گفت: طرحی در مجلس دهم مطرح شده بود که نحوه اعطای سهمیه به افراد متقاضی و نیازمند را از خودرو به خانوار تغییر داد، اما متاسفانه این طرح به نتیجه نرسید و‌ ما بر مبنای همان طرح قبلی برای عادلانه‌تر شدن نظام سهمیه بندی دوباره طرحی را کلید زده و آن را به هیئت رئیسه تقدیم کردیم. طبق این طرح افرادی که از سهمیه یارانه بنزین استفاده می‌کنند فقط اشخاص دارای خودرو نخواهند بود، چرا که بیش از ۵۰ درصد خانوار‌های کشور فاقد وسیله نقلیه هستند.

شریعتی بیان کرد: براساس این طرح، اگر صاحب خودرویی تمام سهمیه خانوار خود را استفاده نکند، سهمیه باقیمانده از طریق سامانه‌های بانکی، قابل واگذاری به دیگران خواهد بود یا در پایان هر ماه به شرکت پالایش و پخش باز می‌گردد و معادل قیمت متوسط ماهانه آزاد بنزین در کارت بانکی صاحب خودرو شارژ خواهد شد تا بتواند کالای ایرانی خرید کند که این خود کمک به جهش تولید داخلی خواهد بود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم تصریح کرد که معتقدم این طرح بار مالی جدیدی برای دولت نخواهد داشت، چرا که منابع آن از قبل مشخص است و ما تنها این امکان را به افراد خواهیم داد تا خودشان تصمیم بگیرند که چگونه می‌خواهند سهمیه بنزین شان را مصرف کنند. ما در مبحث انرژی وضعیت خوبی نداریم و‌ افراد ثروتمند بیشتر از یارانه انرژی بهره می‌برند و‌ ما باید این رویه را اصلاح کنیم.

نمایندگان مجلس یازدهم بار دیگر طرحی را برای اجرای عدالت و بهره‌مندی اشخاص نیازمند از یارانه بنزینی کلید زدند.

پایگاه خبری خبر فوری (khabarfoori.com)

5efad17201de0_5efad17201de3

 حدود دو سال  پیش بود که اتاق بازرگانی با تهیه و ارسال طرحی به دولت خواستار تعلق گرفتن یارانه بنزین و پرداخت یارانه ۲۵۰ هزار تومانی به خانوارها شد. در آن زمان، مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفته بود که ما در گذشته به هر خودرو ۶۰ لیتر بنزین با نرخ یارانه‌ای می‌دادیم؛ اما اکنون به جای ۶۰ لیتر بنزین، می‌توانیم یارانه ۲۵۰ هزار تومانی نقدی برای حمل و نقل با استفاده از ساز و کار کارتی که یارانه نقدی به آن واریز می‌شود، به هر خانوار پرداخت کنیم یعنی به جای اینکه بنزین را به هر خودرو دهیم، به خانوار بدهیم.

نکته مهم درباره پرداخت یارانه بنزین، شیوه توزیع آن است، چرا که  در روش فعلی، افراد ثروتمند نسبت به قشرهای متوسط و ضعیف جامعه از یارانه سوخت بیشتری برخوردار هستند و نکته ناعادلانه آن این است که هر چقدر فردی پولدارتر و در دهک بالای درآمدی باشد، مصرف بنزینش هم بیشتر است.

 در آذر ۹۷ خبرهایی از تهیه و تدوین طرحی در مرکز پژوهش‌ها به گوش رسید که طبق آن یارانه بنزین به تمام ایرانی‌های دارای کد ملی تعلق می‌گیرد.

احمدامیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس، در مجلس دهم طرحی ارائه کرد که به موجب آن دولت موظف بود به هر ایرانی دارای کد ملی ۲۴ لیتر بنزین به طور ماهانه به کارت سوخت سرپرست خانوار اختصاص دهد و مصرف خارج از سهمیه براساس ۹۰ درصد فوب خلیج فارس محاسبه شود، اما این طرح بنابر دلایلی نتوانست اکثریت رأی نمایندگان را به دست آورد.

حال نمایندگان مجلس یازدهم بار دیگر طرح «سهمیه بندی بنزین سرانه خانوار» را به منظور اجرای عدالت و بهره‌مندی اشخاص نیازمند از یارانه بنزینی کلید زده‌اند، اگرچه برخی کارشناسان  معتقدند که چنین طرحی زمینه ساز ایجاد رانت و بازار سیاه می‌‎شود و حتی در ادامه مشکلات امنیتی و اقتصادی به بار می‌آورد، اما وکلای مردم معتقدند که این طرح عدالت را به نوعی در جامعه برقرار خواهد ساخت و حتی اگر فردی خودرو نداشته باشد می‌تواند با واگذاری و فروش آن درآمدی کسب کند.

 

مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم در گفت‌وگو با با اشاره به طرح مجلس برای ارائه سهمیه بنزین به خانوارها گفت: طرحی در مجلس دهم مطرح شده بود که نحوه اعطای سهمیه به افراد متقاضی و نیازمند را از خودرو به خانوار تغییر داد، اما متاسفانه این طرح به نتیجه نرسید و‌ ما بر مبنای همان طرح قبلی برای عادلانه‌تر شدن نظام سهمیه بندی دوباره طرحی را کلید زده و آن را به هیئت رئیسه تقدیم کردیم. طبق این طرح افرادی که از سهمیه یارانه بنزین استفاده می‌کنند فقط اشخاص دارای خودرو نخواهند بود، چرا که بیش از ۵۰ درصد خانوار‌های کشور فاقد وسیله نقلیه هستند.

شریعتی بیان کرد: براساس این طرح، اگر صاحب خودرویی تمام سهمیه خانوار خود را استفاده نکند، سهمیه باقیمانده از طریق سامانه‌های بانکی، قابل واگذاری به دیگران خواهد بود یا در پایان هر ماه به شرکت پالایش و پخش باز می‌گردد و معادل قیمت متوسط ماهانه آزاد بنزین در کارت بانکی صاحب خودرو شارژ خواهد شد تا بتواند کالای ایرانی خرید کند که این خود کمک به جهش تولید داخلی خواهد بود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم تصریح کرد که معتقدم این طرح بار مالی جدیدی برای دولت نخواهد داشت، چرا که منابع آن از قبل مشخص است و ما تنها این امکان را به افراد خواهیم داد تا خودشان تصمیم بگیرند که چگونه می‌خواهند سهمیه بنزین شان را مصرف کنند. ما در مبحث انرژی وضعیت خوبی نداریم و‌ افراد ثروتمند بیشتر از یارانه انرژی بهره می‌برند و‌ ما باید این رویه را اصلاح کنیم.



Source link

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد