شما اینجا هستید

ضرورت نگاه مدیریتی توسعه گرا به آستان امامزاده آقاعلی عباس و محمد (ع)
_

■ امروزه گردشگری یکی از راه های مهم توسعه منطقه ای است. “بازاریابی گردشگری مکان” یا Tourism Marketing یکی از شاخه های گردشگری است که در آن ویژگی های خاصی در یک مکان پررنگ شده و با تبلیغات مورد توجه قرار می‌گیرد.

▪︎در بازاریابی گردشگری استفاده از سازوکارهای مربوط به شناخت بازار هدف، نیازهای گردشگران و پاسخ به نیازها از طریق ارائه خدمات مناسب می‌باشد. توریسم مارکتینگ (Tourism Marketing) یک اصطلاح است که به فعالیت کسب‌وکاری که بازدیدکنندگان جذب شده به یک مکان خاص را مورد هدف قرار می‌دهد، اشاره دارد.

▪︎وجود امامزادگان آقاعلی عباس و شاهزاده محمد (ع) فرصتی برای منطقه بادرود فراهم آورده که می‌توان از کنار آن با اصول گردشگری مذهبی و توسعه گردشگری، مواهب آن به مردم و شهر و روستاهای منطقه برسد.

▪︎مراسم مذهبی اربعین و ۲۸ صفر (چهل هشتم) زمانهایی است که مسافرین و زائرین چشمگیری از نقاط مختلف کشور و عمدتا استان به منطقه و زیارتگاه وارد می‌شوند. به لحاظ مدیریتی دو نگاه به این امر می‌توان داشت؛

۱. نگاه اقتصادی و بهره مندی کوتاه مدت از درآمد حاصل از ورود زائرین

۲‌. نگاه بلند مدت جهت معرفی منطقه و خاطره ای خوب برای مسافرین و زائران و در کنار عواید اقتصادی فعلی آن

● در نگاه اول کوتاه مدت اقتصادی ما هرچه عوارض و هزینه ورودی و کرایه غرفه ها و … بگیریم به پول و موفقیت بیشتری دست یافته ایم و با افتخار می‌گوییم امسال چند درصد درآمدزایی صورت گرفته است!

● در نگاه دوم هدف خدمات رسانی به زائرین و بازار و ایجاد نگاه مثبت در آنهاست به نحوی که به قولی راضی منطقه را ترک کنند.

■ به نظر میرسد چه به لحاظ مذهبی و خدمت به زائرین، چه از نظر مهمان نوازی و چه از نظر اصول گردشگری، بهتر است نگاه دوم حاکم باشد! در این نگاه هم عواید اقتصادی زائر و گردشگر میرسد و هم خدمت رسانی کافی صورت گرفته؛ همین زائر یا گردشگر خود منشاء تبلیغات منطقه برای دیگران خواهد بود. با حاکمیت نگاه دوم در بلندمدت می‌توان امامزاده را به یکی از مراکز مهم مذهبی- گردشگری کشور تبدیل نمود.

■ آلودگی و زباله، بی نظمی، دریافت کرایه زیاد از دست فروشان و عدم ارائه خدمات کافی و … مواردی است که نشان می‌دهد ظاهرا دید اقتصادی کوتاه مدت بیشتر حاکم بوده و ضرورت نگاه مدیریتی با رویکرد دوم بیشتر احساس می‌شود.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

بادرود خبر | خبری | تحلیلی